„Nejdřív místo ze vzduchu nasnímal dron, který vytvořil velmi podrobnou 3D mapu oblasti. Musíme znát přesnou výšku terénu, aby dron při dalším průletu, kdy už snímá přímo radiaci, mohl létat vždy zhruba 15 metrů nad zemí a kopíroval terén. Z tohoto druhého letu už jsme získali barevně vyznačenou mapu s přibližným výskytem radiace. Následně na takto vytipovaná místa vyrazil autonomní pozemní robot, který detailně prohledal vyznačenou oblast a zvládl se i vyhnout překážkám, které se v praxi mohou na místě nehody vyskytnout. Výsledkem je pak velice detailní mapa, kde už je kontaminované místo zaměřené s přesností na centimetry,“ popsal celý průběh experimentu Luděk Žalud, který působí jak na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií, tak ve vědeckém centru CEITEC VUT.
Odborníci okolo Luďka Žaluda, jenž vede skupiny robotiky a umělé inteligence, postupně upouští od dálkového ovládání robotů v reálném čase, kdy je potřeba, aby byl záchranář přímo v dosahu nehody. Autonomní robotický systém ATEROS, který může zahrnovat drony i pozemní roboty, dokáže místo prohledat zcela sám, protože jednotlivé stroje mezi sebou komunikují a získaná data si předávají. Ostatně za tento systém získali vědci loni ocenění i na mezinárodním veletrhu AMPER.
„Při tomto konkrétním experimentu jsme připravili hned dvě situace: prohledání přímo místa havárie a rovněž nedaleké lokality s tzv. plošnou kontaminací, kde například radioaktivní látka vytekla,“ doplnil Žalud. Cvičení, které se v srpnu odehrálo v blízkosti areálu Pod Palackého vrchem, bylo nejrozsáhlejším experimentem tohoto týmu. Ten totiž dosud testoval jen jednotlivé složky. Některé roboty-záchranáře od týmu Luďka Žaluda už česká armáda používá, podobně komplexní autonomní systém by ale mohl být na trhu dostupný zhruba do pěti let.
V budoucnu by se tým chtěl zaměřit na zrychlení celého procesu mapování, aby výsledná detailní mapa byla k dispozici například do hodiny od zjištění nehody. Celý experiment totiž nyní trvá několik hodin.
Roboty od brněnského týmu využívají nejen vojáci, ale například také záchranáři či hasiči, kterým vědci dokáží zařízení přizpůsobit zcela na míru. Zrovna nedávno jedno zařízení získali mladoboleslavští hasiči, kteří mohou nyní snadno prozkoumat místo havárie elektromobilu.
Experiment se uskutečnil díky spolupráci s Armádou ČR, Hasičským záchranným sborem Jihomoravského kraje, Vojenským technickým ústavem letectva (VTÚL) a společností NUVIA.