Jste zde

VUT na strojírenském veletrhu představí kolaborativního robota i továrnu budoucnosti

Celkem osmnáct exponátů ze tří různých fakult představí letos Vysoké učení technické na Mezinárodním strojírenském veletrhu, který se uskuteční 1. až 5. října 2018 na brněnském výstavišti. Svými exponáty reaguje na hlavní téma nadcházejícího 60. ročníku MSV – průmysl 4.0 – a zaměřuje se i na oblast dopravy nebo obnovitelných zdrojů energie.

Brněnská technika je navíc s MSV spojená hned na první pohled. Autorem nového vizuálu 60. ročníku veletrhu je Mikuláš Macháček, vedoucí Ateliéru grafického designu 2 na Fakultě výtvarných umění VUT.

Příkladem spolupráce mezi člověkem a robotem je letošní nejrozměrnější exponát – ARCOR (Augumented Reality Colaborative Robot), který vznikl na půdě Fakulty informačních technologií. Jde o ucelené a interaktivní pracoviště založené na rozšířené realitě. Snaží se vytvořit systém, který umožní i zcela nezkušeným pracovníkům, bez znalosti informatiky, naprogramovat robota. Ten pak může pracovat buď zcela samostatně, což je dnes nejrozšířenější varianta, nebo může spolupracovat s člověkem, a to je téma, kterým se intenzivně zabývá tým Robo@FIT.

Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií se svým exponátem také zaměřuje na aplikaci principů průmyslu 4.0. Na veletrhu prezentuje model továrny na přípravu míchaných nápojů. Skládá se z několika autonomně pracujících výrobních buněk, mezi nimiž je výrobek transportován prostřednictvím robota. Na stánku VUT budou k vidění dvě tyto výrobní buňky, zbytek továrny bude promítán jako 3D model.

VUT se letos pochlubí i dvěma závodními monoposty. Vůz Dragon 8 je výsledkem práce našich studentů a vznikl v rámci celosvětové soutěže Formula Student. Brněnský tým TU Brno Racing se svým monopostem letos navázal na loňský úspěch a v závodě Formula Student Czech Republic získal v konkurenci 32 týmů z celého světa 1. místo v kategorii formulí se spalovacím motorem. Zrychlení z nuly na sto zvládne karbonový monokok za 3,2 sekundy a vzhledem k poměru výkonu a hmotnosti jej lze přirovnat k hypersportovnímu vozu Bugatti Veyron.

Úspěch na mezinárodních závodech zaznamenal také pneumobil Falcon, závodní monopost s originálním pohonem na stlačený vzduch. V Maďarském Egeru letos porazili studenti Fakulty strojního inženýrství všech 36 evropských týmů hned ve  třech z pěti kategorií (Project management, Acceleration Race, Suspension Construction). V rámci projektu, kde je hlavním cílem vyrobit vůz s co nejvyšším výkonem a s co nejefektivnějším využitím stlačeného vzduchu, tak patří Pneumobil Racing Team Brno k evropské špičce.

Skupinu studentských projektů na strojírenském veletrhu doplní vize koncepce CNC obráběcího stroje Pegasi 51. Ten představuje inovativní technické řešení s nekonvenčním uložením vřeteníku, jenž se promítá do nového pohledu na design tohoto segmentu obráběcích strojů. Tento návrh vznikl v rámci semestrální práce na Fakultě strojního inženýrství. Kromě výše zmíněných exponátů uvidí návštěvníci veletrhu také hybridní design konzoly pro fixaci antén telekomunikačního satelitu, který byl vyvinut pro Evropskou vesmírnou agenturu (ESA), dále čerpadlo nové koncepce pro čerpání z hlubokých vrtů SMARTPipe nebo lithium-iontový akumulátor určený pro uchovávání elektrické energie získané z obnovitelných zdrojů.

Všechny tyto exponáty najdete na 100 metrech čtverečních stánku Vysokého učení technického v Brně, který má číslo 124 a je situován do pavilonu Z.

V úterý 2. října v 10:00 se pak rektor VUT Petr Štěpánek v rámci doprovodných akcí zúčastní panelové diskuze pořádané na stánku společnosti ABB, kde se bude řešit téma nedostatku žen v technických oborech.

Hodnocení článku: